Geree.hu - A motorok világa

(Majdnem) minden, amit a motorokról tudni szerettél volna...
www.geree.hu
 GyIK •  Keresés •  Regisztráció •  Belépés 
Pontos idő: 2020.08.15. 20:17

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 193 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 20  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Re: Geree - Escort Mk3, Sierra Mk1
HozzászólásElküldve: 2014.08.12. 08:24 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
apajevics írta:
A DGAS gyakorlatilag két egytorkú egybe kapcsolt fojtószelep vezérléssel. Nem látom előnyét sőt inkább több negatív tulajdonságot hoznék fel. Ez olyan mintha egy IDF-et próbálnál feltenni.

A 32/32 DGAV-t a Ford 1.3-as motorokra rakta akkortájt, amikor még nem
volt agyonemissziózva az autóipar. A 32/36-osat pedig 1.6-osokra. Ezzel
szemben ez én 2.0-s Sierrám gyárilag 32/32-es DGAV-val jött ki, és ezek
alapján még a 32/36-os is alulméretezett a motorhoz.

A "gondom" igazából annyi a DGAV-val, hogy normál üzemben csak a (32-es)
első torok aktív, ami a kétliteres motorhoz annyira kis keresztmetszet, hogy
"félméteres" gázpedálutakat kell abszolválni egy valamirevaló gyorsításhoz.
Lévén a motoromon és az XR2-esen is ikrek figyelnek, megszoktam a sokkal
direktebb gázreakciót, és bár finomabb mozdulatokat kíván, a direktségük
számomra sokkal szerethetőbb a falábúaknak tervezett progresszív karbik
jellegénél. Sokkal jobban érződik ezáltal az erő. Kis gázra is sokkal jobban
meglódul a szekér az azonos fojtószelep-elfordulás mellett kialakuló jóval
nagyobb légkeresztmetszett végett. No meg nem utolsó szempontként a
38/38-as 25%-kal nagyobb össz-keresztmetszetet biztosít a 32/36-oshoz
képest, ami még bőven messze elmarad a hengerenkénti 40-es ikerkarbis
konfighoz képest, tehát marad elég légsebesség a megfelelő porlasztáshoz,
de mégis többet nyújt a gyárinál.

Illetve még egy ok, amiért a DGAS jobban tetszik, az az elnyújtottabb át-
meneti rendszer. Lévén nagyobb a légtorok, és ráadásul kettő is dolgozik
egyidőben, ezért a főfúvóka-rendszer később lép be. Emiatt az átmeneti
rendszer tovább kénytelen dolgozni, vagyis egy nyugodt, egyenletes
tempójú haladásnál még bőven az átmeneti rendszer képes ellátni a motort.
Így pedig meg lehet valósítani azt, hogy az átmeneti rendszer alapvetően
szegény, viszont terhelésre, amikor már a fő rendszer is dolgozik, azt dúsabbá
tenni, így gyorsításkor úgy lesz erő, hogy részterheléskor fogyasztásra van
optimalizálva a rendszer.

Ezt a DGAV-nál azért nehéz megvalósítani, mert az alapjárat felett szinte
azonnal belép a főfúvókarendszer, és így nem sok hely marad a játékra.
Ha fogyasztásoptimalizált keveréket akar az ember, akkor az alsóbb
tartományokban gyengébb lesz. Ha alul is erőt akar az ember, akkor a
fogyasztás ugrott...

És megjegyzem, hogy az erőhöz alapvetően több levegő kell a motornak,
nem pedig több nafta, ergo egy egybenyitós karbival, ami alapvetően
szegényebb keverékre van hangolva, véleményem szerint gazdaságosabban
lehet részterhelésen is erőt kinyerni, mint egy kisebb mennyiségű levegőt
átengedő progresszív karbival, ami el van árasztva.

Hozzáteszem, nekem ki van iktatva a teljesítményszelep, mert a műszer
szerint 1.15-ös részterheléses lambdáról gázadásra azonnal 0.85-re dúsított,
tehát az éppenhogy gyulladóképes keverékről azonnal a maximumra. Ez pedig
minden, csak nem gazdaságos. Én inkább eme szelep nélkül állítok be egy
1.00-1.05 körüli keveréket, ami a teljes részterheléses tartományban fut,
padlógáz felé haladva pedig leviszi 0.90 körülire. Véleményem szerint így
lehet a leggazdaságosabb üzemet úgy megvalósítani, hogy ha menni kell,
akkor azért legyen még elég kiaknázható plusz paci a tarsolyban...

Már régebben csináltam egy diagramot, összehasonlítás jelleggel, hogy az
egyes karbik azonos gázpedálelmozdulás mellett mekkora keresztmetszetet
nyitnak meg a motor előtt. Nyilván ezzel arányos lesz az ülés háttámlán
megjelenő tolóerő is. :lol:
Csatolmány:
Osszehasonlítas.png
Osszehasonlítas.png [ 13.26 KiB | Megtekintve 2483 alkalommal. ]

Még a 32/36-os DGAV-hoz képes kisebb összkeresztszetet adó 32/32 DGAS
is jobban tetszett a direktsége miatt, de a 38-as úgy vélem elég látványos
különbséget ad...

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Geree - Escort Mk3, Sierra Mk1
HozzászólásElküldve: 2014.08.28. 13:11 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
Egy ideje volt olyan megérzésem, hogy a szélessávú lambdaszondás műszeremhez
tartozó szonda nem teljesen jól teszi a dolgát. Sajnos, naívan többször is adtam
úgy kölcsön, hogy semmit nem tudtam a műszerről. Ez az aggodalmam sajnos be
is bizonyosodott. Nem csak a szonda mért furcsán, hanem a műszerben futó
szoftver egyes paramétereit is szépen elállítgatták. Ennyit a kölcsönadásról...

Most vettem egy új szélessávú szondát, illetve volt szerencsém a műszer para-
métereit, beállításait összehasonlítani egy gyári új, dobozból kiszedett másik
ugyanilyen műszer értékeivel. Volt mit visszaállítani, de most végre újra tudok
bízni a műszer által mutatott adatokban.

Újra rádugtam a Sierrára, hogy akkor lássuk, hogy mi újság. Van két különböző
generációjú, de ugyanolyan 32/36-os DGAV karburátorom. Az újabbik Sierrán
volt gyárilag is, míg a másik egy jó 10 évvel öregebb, kezdeti szériából való.
Több érdekes dolgot kellett megállapítsak. Ugyanaz a karburátor, ugyanazon
fúvókákkal és beállítási adatokkal jóval dúsabb keveréket ad az alsó tartomnyban.
Több, mint 3mm-es benzinszint-különbség esetén hoz kb. hasonló értéket. Most
visszatettem a "szegényebb, újabbik, Sierrás" karburátort, és azt próbálgattam
belőni egy referenciaértékre, hogy majd egy Apajevicstől kapott UPGS névre
keresztelt alkatrészt el tudjak kezdeni tesztelni. Erről később...

Ami viszont felettébb érdekes tapasztalat, hogy a DGAV bár teljesítményigény
esetén nagyon népszerű választás, de a másik oldalról, kis terhelésű üzemállapotok
esetén viszont ezen a motoron, ezzel a szívósorral problémás. Úgy tűnik, hogy a
kis áramlási sebességű tartományokban olyannyira nem jó a porlasztása (vagy a
szívósor kialakításából fakadóan csapódik ki a benzin), hogy már 1.10-es lambda
környékén elkezd kihagyogatni. Pedig ez még épp csak felette van a fogyasztás-
minimumhoz tartozó keveréknek.

A korábbi, Fiestán történt fogyasztás-optimalizálás során még 1.20-as lambdáig
is el tudtam menni anélkül, hogy elkezdett volna kihagyogatni. Az 1.20-as lambda
pedig AFR-ben bő 1:17 körüli keverési arány. A Fiesta ezzel a konfiggal valahol
1.25 felett kezdett már kihagyogatni, ami már 1:19 magassága. Ezzel szemben a
Sierra ezzel a konfiggal már 1:16 körül bizonytalankodik. Ami azt jelenti, hogy ha
nem sikerül begyújtania a keveréket, akkor a motorba jutó keverék teljesítmény
kinyerése nélkül távozik a motorból. Így nem csak a teljesítmény csökken, de a
fogyasztás is nő...

Szóval most összejátszottam, hogy a keverék minden üzemállapotban biztosan
begyulladjon. Így most a jelenlegi konfig a következőre sikerült
- Alapjárat környékén 0.98-0.99-es lambda
- Menet közben egyenletes 110-120-ig, tehát ca. bő 2500-as fordulatig 1.02-1.05 között marad
- Ennél nagyobb terhelésnél kezd el bedúsítani, az első torok jelenleg 0.95-ös értékig

A padlógáz pedig, amikor nyit a második torok is, olyankor menni akarunk, szóval
akkor mese nincs, 0.85. :mrgreen:
De ez most nem volt része a tuningnak, most fogyasztás-optimalizálunk...

Szóval most maradunk ennél a beállításnál, és ha van egy referenciafogyasztásunk,
utána nekiállok (újra) tesztelni az Apajevics-féle UPGS-t. Erről majd a karburátor
topikban...

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Geree - Escort Mk3, Sierra Mk1
HozzászólásElküldve: 2014.09.01. 08:19 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
Geree írta:
... a jelenlegi konfig a következőre sikerült
- Alapjárat környékén 0.98-0.99-es lambda
- Menet közben egyenletes 110-120-ig, tehát ca. bő 2500-as fordulatig 1.02-1.05 között marad
- Ennél nagyobb terhelésnél kezd el bedúsítani, az első torok jelenleg 0.95-ös értékig

Nnna, tegnap mentünk egy Pesterzsébet-Göd viszonylatot retúrban, szándékosan
ismét körbe az M0-áson, egyenletes 100 körüli tempóban, hogy számszerűsíteni is
tudjam végre, hogy mit mutat a beállítás.

Nos, nem teljesen teletankkal indultunk, egy mutatóvastagságnyit a tele alatti
állásig ment fel a mutató, de a háromnegyedes (45 literes) osztáshoz 190km-nél
értem el. Ez az osztás egyébként meglehetősen pontos. Legutóbb is ennél az
állásnál tankoltam rá, és egy gondolatnyival több, mint 15 liter ment bele. Szóval
figyelembe véve, hogy mutató szerint nem volt teljesen tele a tank, mondjuk
legalább egy, de lehet, hogy két liter hiányzott belőle, így ha a korábbi tankolási
tapasztalatból számolok (feltételezek) vissza, akkor a 13-14 liter per 190km az
már 7 körüli érték. Első körben ezzel már bőven ki is békülnék. Nem mondom,
hogy nem lehetne tovább csökkenteni, de ez már nem cél. Ez már elfogadható
érték és nincs agyongyengítve, tényleg szépen megy, és nem kell kompro-
misszumokkal élni. Ez a motor-szívósoor-karbi konfiguráció nem szereti az alacsony
fordulati szegénykeverékes üzemet, így a további szegényítés már kihagyogatásokkal
járna. Szóval marad így.

És nem utolsó sorban, végre ki merem jelenteni, hogy az alapjárati nyugtalanság
is meggyógyulni látszik. :)

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Geree - Escort Mk3, Sierra Mk1
HozzászólásElküldve: 2014.10.24. 08:46 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
Bár tavaly ősszel az Escort vizsgájá, semmilyen észrevételt vagy megjegyzést
nem fűztek a gátlóimhoz, ergo bőven a jó tartományban voltak, de nem igazán
tetszik a működésük. Mondjuk legolcsóbb kategóriás van most bent, az volt
benne, amikor vettem.

Egy ideje már foglalkoztat, hogy vennék bele valami minőségit. A minap be-
sedertem a Bárdiba, valami mást kellett vegyek és rákérdeztem, hogy milyen
jobbfajta gátlóik vannak a Bontószökevényhez. Emberünk monnya, hogy
Bilstein B4, közbevágok, hogy pont azt preferálom, ne is menjünk tovább.
Első sajnos már nincs, de a hátsó 18eFt/pár. No mondom, akkor azt csomagol-
hatják is, mint a villám! :lol:

Mielőtt elindultam volna a Bárdihoz, körbenéztem a neten, hogy milyen árban
mozog. Hát nagyjából 50eFt/pár. Talán még most hétvégén ki is tudom cserélni.

Nagyon kíváncsi vagyok a különbségre, mert hátul valami erősített rugó van
bent, és a bent lévő gátlóval valahogy nem szépen működik. Nagyon gyorsan
rúg ki, és emiatt kényelmetlen, kellemetlen. Az Öregben (Sierra) kifelé meg-
lehetősen lassú a gátló, és olyan szépen, olyan komfortosan veszi az úthibákat,
alig érezni meg őket. Jó, az másik kategória, más a megcélzott komfortszint is,
mint az Escortnál, de azért örülnék, ha valamelyest komfortosodna. No meg
mindenki azt mondja, akinek volt bent Bilstein, hogy miután betették, az autót
egyszerűen odaragaszották az úthoz. Meglássuk.

Közben pedig vadászok még egy első párra - hátha abból is sikerül belefutnom
valami zonderángebót-ba :)

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Geree - Escort Mk3, Sierra Mk1
HozzászólásElküldve: 2014.10.24. 10:50 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2010.07.04. 21:08
Hozzászólások: 580
Szerintem ezek az igazi városi legendák. KYB, Monroe, Koni és most valami Lengyel noname szutyok van az autóba (gázos volt mind )de lőjenek le ha éreztem különbséget az utóbbi a legangebótabb 12000 FT per pár semmit sem érzek. Azonkívül ,hogy a keresztstabilizátor megint akciózik és most nem a gumi perselyek kopása adja a dübörgö hangot ,hanem az elcsúszkáló rúd ér bele a lengőkarba és olyan mintha minden eleme lógna.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Geree - Escort Mk3, Sierra Mk1
HozzászólásElküldve: 2014.10.24. 11:08 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2013.12.21. 20:38
Hozzászólások: 902
Tartózkodási hely: B-A-Z
apajevics írta:
Szerintem ezek az igazi városi legendák. KYB, Monroe, Koni és most valami Lengyel noname szutyok van az autóba (gázos volt mind )de lőjenek le ha éreztem különbséget az utóbbi a legangebótabb 12000 FT per pár semmit sem érzek. Azonkívül ,hogy a keresztstabilizátor megint akciózik és most nem a gumi perselyek kopása adja a dübörgö hangot ,hanem az elcsúszkáló rúd ér bele a lengőkarba és olyan mintha minden eleme lógna.


Nekem most Al-Ko :lol: van benne lassan tíz éve. Egyszerre lettek cserélve. Gondolkodom a cseréjén, de nem azért, mert bajom lenne vele / a bal hátsó azért már néha hallatszik cseppet, ha álló helyzetben embertelenül (tetőcsomagtartóba kapaszkodva) megrángatom.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Geree - Escort Mk3, Sierra Mk1
HozzászólásElküldve: 2014.10.27. 07:57 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
apajevics írta:
Szerintem ezek az igazi városi legendák. KYB, Monroe, Koni és most valami Lengyel noname szutyok van az autóba (gázos volt mind )de lőjenek le ha éreztem különbséget az utóbbi a legangebótabb 12000 FT per pár semmit sem érzek. Azonkívül ,hogy a keresztstabilizátor megint akciózik és most nem a gumi perselyek kopása adja a dübörgö hangot ,hanem az elcsúszkáló rúd ér bele a lengőkarba és olyan mintha minden eleme lógna.

Biztosan ilyen magasra akartad lőni ezt a labdát...?!?!

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Geree - Escort Mk3, Sierra Mk1
HozzászólásElküldve: 2014.10.27. 09:11 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
Hétvégén nagyobb volumenű felújítást műveltem az Öregen. Hiába került fel
a fényezést követően, vagyis ca szűk két éve, gyári Ford féktárcsa előre,
nyáron egy nagyobb fékezést követően elkezdett rázni. Meg mintha hullámos
is lett volna, mert egyenletes kis fékerőnél hullámzott is a lassítás. De mivel
a gyári féktárcsa azért elég jó minőségű, az azért nem szokott elvetemedni,
így erősen gyanús volt, hogy a kerékagy üt - egy esetleges korábbi tulaj
általi gyenge minőségű féktárcsa következményeképpen.

Szóval megelégeltem a helyzetet és kerítettem (angliából :? ) egy új jobbos
kerékagyat. Vettem új csapágyakat is, és összeraktam egy új csonkállványt.
Nem akartam szórakozni a féktárcsával sem, kapott új Brembokat. Az előző
gyáriakat pedig majd felszabályoztatom, osztán majd lesz velük valami.

Így most kicseréltem a jobbos csonkállvány és féktárcsát, valamint értelem-
szerűen a balos féktárcsát is. A bal oldalt indikátorórával kimérve 0,07mm-en
belüli volt az ütés a féktárcsa legnagyobb átmérőjén mérve, így az egyelőre
fennmaradt. De már állítok össze egy balos kerékagyat is, csak ahhoz még
nincs meg minden. És ezzel remélem már megszűnik a fékrázás, mert rette-
netesen tud idegesíteni.

Amúgy érdekes, hogy a jobbos tárcsa sem ütött 0.10mm-nél többet, és bár
0.15mm a javítási érték, de mégis rázott. Most az új aggyal és féktárcsával
a jobb oldalon 0.04mm az ütés, de ezt betudom a féktárcsa megmunkálási
barázda-mélységének.

A tegnapi próbakanyart követően - nem meglepő módon - szépen lágyan,
rázás-, és hullámosságmentesen működik. Nem szeretnék már ezzel a témával
többet foglalkozni... :roll:

És még egy érdekes részlet: a kerékagy-csapágy közötti illesztés, ami egy
finom átmeneti illesztés (tehát digit tolómérővel mind a két átmérő 35.00mm)
így egy kisebb préssel össze lehet tolni a kettőt (anélkül nem), ennek ellenére
a sokat futott kerékagyon képes a csapágy megfordulni. Akár annyira is,
hogy a csapágy 0.03mm-t elkoptat az agyból. Innentől kezdve viszont már
bele is került az ütés a rendszerbe. Úgyhogy most keresek jó állapotú balos
kerékagyat, ami nincs megkopva. Azt felszabályoztatom, és akkor kicserélem
majd a balos csonykállványt is "új"-ra...

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Geree - Escort Mk3, Sierra Mk1
HozzászólásElküldve: 2014.10.27. 11:16 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2010.07.04. 21:08
Hozzászólások: 580
Érdekes ,hogy megforog olyan nyomáson van bele sajtolva jó nagy "átfedéssel" .Anyagminőség?


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Geree - Escort Mk3, Sierra Mk1
HozzászólásElküldve: 2014.10.27. 19:58 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2009.09.07. 19:17
Hozzászólások: 619
Hőtágulás?


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 193 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 20  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség